CHAPTER II ( 4-26)


CHAPTER II 

CLASSIFICATION OF TRANSACTIONS IN TREASURY ACCOUNTS


A. GENERAL


4. Save as provided hereafter in this Volume, each item of receipt and payment occurring at a treasury should be broadly classified in the treasury accountsഈ വാല്യത്തിൽ ഇനിപ്പറയുന്നത് പോലെ, ട്രഷറിയിൽ നടക്കുന്ന ഓരോ രസീതിന്റെയും പണമടയ്ക്കലിന്റെയും ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിൽ വിശാലമായി തരംതിരിക്കണം


(a) Firstly, with reference to the Government to which the transaction appertains, namely, the Central or the State Government concerned: andഒന്നാമതായി, ഇടപാട് ആരംഭിക്കുന്ന സർക്കാരിനെ പരാമർശിച്ച്, അതായത് കേന്ദ്ര അല്ലെങ്കിൽ സംസ്ഥാന സർക്കാർ:



(b) Secondly, with reference to the department or such heads of receipts and expenditure as may be required by the Accountant General രണ്ടാമതായി, അക്കൗണ്ടന്റ് ജനറലിന് ആവശ്യമായേക്കാവുന്ന വകുപ്പിനെക്കുറിച്ചോ അത്തരം രസീതുകളുടെയും ചെലവുകളുടെയും തലവന്മാരെ പരാമർശിച്ചുകൊണ്ട്


𝐐1.Each item of receipt or payment occurring at a Treasury should be classified in its accounts with reference to the

A:-Government to which it appertains
B:-Department or heads of account concerned
C:-Both of the above
D:-None of the above
Correct Answer:- Option-C:-Both of the above

Note:—
The transactions of Railways, Posts and Telegraphs and Defence though they form part of the transactions of the Central Government should for the purpose of this Article and other Articles of this Code be treated as separate from other Central Transactions for Classification. (see Article 9-A.)

5. Any transaction which cannot be allocated directly to any particular department, or to any of the prescribed heads of classification, should be entered in the accounts as an "Unclassified item", the debits and credits to this suspense head being cleared by the Accountant-General by adjustment against the Government concerned under the appropriate head of account. Such transactions in a State Treasury as cannot be allocated directly to the Central Government should likewise be taken to the accounts of the State to which the Treasury belongs.

𝐐2.Any transaction which cannot be allocated directly to any particular department is known as: 


(A) Not appropriated item 

(B) Unclassified item

(C) Not allocated item 

(D) Budgeted item

ANSWER:-(B) Unclassified item


B. TRANSACTIONS WITH OTHER GOVERNMENTS

I.  In State Treasuries



6. The Transactions of the Central Government in a State Treasury should be accounted for in sets of books and registers entirely separate from those of the State Government.ഒരു സംസ്ഥാന ട്രഷറിയിലെ കേന്ദ്ര ഗവൺമെന്റിന്റെ ഇടപാടുകൾ സംസ്ഥാന സർക്കാരിന്റേതിൽ നിന്ന് തികച്ചും വ്യത്യസ്തമായ പുസ്തകങ്ങളുടെയും രജിസ്റ്ററുകളുടെയും സെറ്റുകളിൽ കണക്കാക്കണം.

𝐐3.Money transactions with other governments        


A:-10 to 13 KAC Vol. 2 

B:-2 to 5 KAC Vol. 2 

C:-6 to 9 KAC  Vol. 2 

D:-14 to 17 KAC Vol. 2 

Correct Answer:- Option-C:-6 to 9 KAC  Vol. 2


7..Transactions of the Central Government occurring at a bank treasury. which will be taken by the Bank direct to the accounts of the Central Government, should be incorporated in the "Central" section of the Treasury accounts under the appropriate heads of classification, the net credit or debit being taken to the head "Reserve Bank Deposits - Central". Such transactions occurring at a non-bank treasury should likewise be accounted for under the appropriate heads of receipts and payments in the "Central" section of accounts but the net totals of those receipts and payments should be entered in the accounts of the State Government under the suspense head "Adjusting Account between Central and State Governments”.

ഒരു ബാങ്ക് ട്രഷറിയിൽ നടക്കുന്ന കേന്ദ്ര സർക്കാരിന്റെ ഇടപാടുകൾ. കേന്ദ്ര ഗവൺമെന്റിന്റെ അക്കൗണ്ടുകളിലേക്ക് ബാങ്ക് നേരിട്ട് എടുക്കുന്നവ, ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളുടെ "സെൻട്രൽ" വിഭാഗത്തിൽ ഉചിതമായ വർഗ്ഗീകരണ ഹെഡുകൾക്ക് കീഴിൽ ഉൾപ്പെടുത്തണം, നെറ്റ് ​​ക്രെഡിറ്റ് അല്ലെങ്കിൽ ഡെബിറ്റ് "റിസർവ് ബാങ്ക് നിക്ഷേപങ്ങൾ" - സെൻട്രൽ ". ബാങ്ക് ഇതര ട്രഷറിയിൽ നടക്കുന്ന അത്തരം ഇടപാടുകൾ അതുപോലെ തന്നെ "സെൻട്രൽ" അക്കൗണ്ടിലെ ഉചിതമായ രസീതുകളുടെയും പേയ്മെന്റുകളുടെയും കീഴിൽ കണക്കാക്കണം, എന്നാൽ ആ രസീതുകളുടെയും പേയ്മെന്റുകളുടെയും ആകെ തുക സംസ്ഥാന സർക്കാരിന്റെ അക്കൗണ്ടുകളിൽ - സസ്പെൻസ് ഹെഡ് "കേന്ദ്ര -സംസ്ഥാന സർക്കാരുകൾ തമ്മിലുള്ള അക്കൗണ്ട് ക്രമീകരിക്കൽ".രേഖപ്പെടുത്തണം



𝐐4.Bank Treasury: 

(A) Art. 7 of KAC Vol II

(B) Art. 7(2) of KAC Vol II 

(C) Art. 7(3) of KAC Vol II 

(D) Art.8 of KAC Vol II 


8. Transactions relating to other States whether taking place at a bank or a non-bank treasury, should be classified in the "State" section of the treasury accounts under the suspense head "Inter-State Suspense Account-Government of...............ഒരു ബാങ്കിലോ ബാങ്ക് ഇതര ട്രഷറിയിലോ നടക്കുന്ന മറ്റ് സംസ്ഥാനങ്ങളുമായി ബന്ധപ്പെട്ട ഇടപാടുകൾ ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളുടെ "സ്റ്റേറ്റ്" വിഭാഗത്തിൽ "ഇന്റർ-സ്റ്റേറ്റ് സസ്പെൻസ് അക്കൗണ്ട്-ഗവൺമെന്റിന്റെ ...... ......... എന്ന് രേഖപ്പെടുത്തണം



II. In Central Treasuries


9. Transactions on behalf of a State Government originating in Central Treasury should be classified in the treasury accounts un the head "Adjusting Account between Central and State Governments-Government of................" Such transactions occurring at a central Non-bank Sub Treasury working under a State District Treasury should be accounted for under the appropriate heads of receipts and payments in the "State" section of the treasury accounts, the net amounts so accounted for being set off by an entry under the suspense head "Adjusting Accounts between Central and State Governments”.കേന്ദ്ര ട്രഷറിയിൽ നിന്ന് ഉത്ഭവിക്കുന്ന ഒരു സംസ്ഥാന സർക്കാരിന്റെ പേരിലുള്ള ഇടപാടുകൾ ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിൽ തരം തിരിക്കണം "കേന്ദ്ര-സംസ്ഥാന സർക്കാരുകൾ തമ്മിലുള്ള അക്കൗണ്ട് ക്രമീകരിക്കൽ-സർക്കാർ ................" ഒരു സംസ്ഥാന ജില്ലാ ട്രഷറിക്ക് കീഴിൽ പ്രവർത്തിക്കുന്ന ഒരു കേന്ദ്ര നോൺ-ബാങ്ക് സബ് ട്രഷറിയിൽ നടക്കുന്ന ഇടപാടുകൾ ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിലെ "സ്റ്റേറ്റ്" വിഭാഗത്തിലെ ഉചിതമായ രസീതുകളുടെയും പേയ്‌മെന്റുകളുടെയും കീഴിൽ കണക്കാക്കണം, അങ്ങനെ കണക്കാക്കിയ അറ്റ ​​തുകകൾ "കേന്ദ്ര -സംസ്ഥാന സർക്കാരുകൾ തമ്മിലുള്ള അക്കൗണ്ടുകൾ ക്രമീകരിക്കൽ" എന്ന സസ്പെൻസ് ഹെഡിനുകീഴില്‍ രേഖപ്പെടുത്തണം



C. TRANSACTIONS ON BEHALF OF RAILWAYS,
POSTS AND TELEGRAPHS AND DEFENCE


9-A. Transactions with or on behalf of Railways, posts and Telegraphs and Defence taking place at a Central or State Treasury should be classified under the head "Adjusting Account with Railways Railways”, “Adjusting Account with Posts and Telegraphs-Posts and Telegraphs” and “Adjusting Account with Defence” respectively in the accounts of the Central or State Government according as treasury is a Central or State Treasury. These transactions, should ne entered in the treasury accounts in lump sums for each Railway, Post and Telegraphs and Defence unit without detail in the manner prescribed for transactions with departments which draw money by cheques-vide Article 12.കേന്ദ്ര അല്ലെങ്കിൽ സംസ്ഥാന ട്രഷറിയിൽ നടക്കുന്ന റെയിൽവേ, പോസ്റ്റുകൾ, ടെലിഗ്രാഫുകൾ, പ്രതിരോധം എന്നിവയ്‌ക്കായോ അല്ലാതെയോ ഉള്ള ഇടപാടുകൾ "റെയിൽവേ റെയിൽവേയുമായുള്ള അക്കൗണ്ട് ക്രമീകരിക്കൽ", "പോസ്റ്റുകളും ടെലിഗ്രാഫുകളും-പോസ്റ്റുകളും ടെലഗ്രാഫുകളും ഉപയോഗിച്ച് ക്രമീകരിക്കൽ", "ക്രമീകരണം ട്രഷറി ഒരു കേന്ദ്ര അല്ലെങ്കിൽ സംസ്ഥാന ട്രഷറിയായതിനാൽ കേന്ദ്ര അല്ലെങ്കിൽ സംസ്ഥാന സർക്കാരിന്റെ അക്കൗണ്ടുകളിൽ യഥാക്രമം പ്രതിരോധത്തോടുകൂടിയ അക്കൗണ്ട്. ഈ ഇടപാടുകൾ ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിൽ ഓരോ റെയിൽവേ, പോസ്റ്റ്, ടെലിഗ്രാഫ്, ഡിഫൻസ് യൂണിറ്റ് എന്നിവയ്ക്ക് ഒറ്റത്തവണയായി നൽകരുത്. വകുപ്പുകളുമായുള്ള ഇടപാടുകൾക്ക് നിർദ്ദേശിച്ചിട്ടുള്ള രീതി, ആർട്ടിക്കിൾ 12 പരിശോധിക്കുക.


Note:-The transactions of Railways, Posts and Telegraphs and defense offices at offices and branches of the State Bank of India and the Reserve Bank will be taken against the Railway, Posts and Telegraphs and Defence Funds in the books of the Reserve Bank direct and such transactions will not pass through the treasury accounts.സ്റ്റേറ്റ് ബാങ്ക് ഓഫ് ഇന്ത്യയുടെയും റിസർവ് ബാങ്കിന്റെയും ഓഫീസുകളിലും ശാഖകളിലുമുള്ള റെയിൽവേ, പോസ്റ്റുകൾ, ടെലഗ്രാഫുകൾ, പ്രതിരോധ ഓഫീസുകൾ എന്നിവയുടെ ഇടപാടുകൾ റിസർവ് ബാങ്കിന്റെ നേരിട്ടുള്ള ബുക്കുകളിലെ റെയിൽവേ, പോസ്റ്റുകൾ, ടെലഗ്രാഫുകൾ, പ്രതിരോധ ഫണ്ടുകൾ എന്നിവയ്‌ക്കെതിരായി എടുക്കും. ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിലൂടെ കടന്നുപോകരുത്.

 


D. TRANSACTIONS ON BEHALF OF GOVERNMENTS
OTHER COUNTRIES


10. Transactions on behalf of Governments of other countries (other than the Governments of Burma and Pakistan) should be classified under appropriate heads of accounts in the "Central” section of the treasury accounts. Transactions on behalf of the Governments of Burma and Pakistan should be treated as Central or as pertaining to the State according to such instructions as may be given by the Accountant General ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിലെ "സെൻട്രൽ" വിഭാഗത്തിൽ മറ്റ് രാജ്യങ്ങളിലെ ഗവൺമെന്റുകൾക്കായുള്ള ഇടപാടുകൾ (ബർമ, പാക്കിസ്ഥാൻ സർക്കാരുകൾ ഒഴികെ) ഉചിതമായ ഹെഡുകളുടെ കീഴിൽ തരംതിരിക്കണം. അക്കൗണ്ടന്റ് ജനറൽ നൽകിയേക്കാവുന്ന അത്തരം നിർദ്ദേശങ്ങൾ അനുസരിച്ച് -കേന്ദ്രമായി അല്ലെങ്കിൽ സംസ്ഥാനവുമായി ബന്ധപ്പെട്ടത്


Local Ruling under Article 10.-T
The following instructions should be following in regard to the classification of transactions on behalf of the Government of Burma in the treasuries of the State of Kerala:കേരള സംസ്ഥാനത്തെ ട്രഷറികളിൽ ബർമ സർക്കാരിന് വേണ്ടി നടത്തുന്ന ഇടപാടുകളുടെ വർഗ്ഗീകരണം സംബന്ധിച്ച് താഴെ പറയുന്ന നിർദ്ദേശങ്ങൾ പാലിക്കണം:

(1) All the transactions relating to Burma which arise in State treasuries in the State of Kerala other than those initiated by departmental officers of the Central Government should be taken initially against the balances of the Kerala Government and accounted for under the major head "Account with the Government of Burma" with suitable detailed heads. Separate schedules with necessary particulars should be enclosed in support of the figures booked against the detailed heads in the account. The Accountant General will arrange for the final settlement of these transactions with the Government of Burma.

 

കേന്ദ്രസർക്കാരിന്റെ ഡിപ്പാർട്ട്മെന്റൽ ഓഫീസർമാർ ആരംഭിച്ചതല്ലാതെ കേരള സംസ്ഥാനത്തെ സംസ്ഥാന ട്രഷറികളിൽ ഉണ്ടാകുന്ന ബർമ്മയുമായി ബന്ധപ്പെട്ട എല്ലാ ഇടപാടുകളും തുടക്കത്തിൽ കേരള സർക്കാരിന്റെ ബാലൻസിന് വിരുദ്ധമായി എടുക്കേണ്ടതും സർക്കാരിന്റെ അക്കൗണ്ടിൽ മേജര്‍ ഹെഡില്‍ കണക്കാക്കേണ്ടതുമാണ്. ബർമ്മയുടെ "അനുയോജ്യമായ ഡിറ്റേയ്ല്‍ഡ് ഹെ‍‍ഡുകളോടെ. അക്കൗണ്ടിലെഡിറ്റേയ്ല്‍ഡ് ഹെ‍‍ഡുകളോടെക്കെതിരെ ബുക്ക് ചെയ്ത കണക്കുകൾക്ക് പിന്തുണയായി ആവശ്യമായ വിവരങ്ങളുള്ള പ്രത്യേക ഷെഡ്യൂളുകൾ ഉൾപ്പെടുത്തണം. അക്കൗണ്ടന്റ് ജനറൽ ഈ ഇടപാടുകളുടെ അവസാന സെറ്റിൽമെന്റ് ബർമ സർക്കാരുമായി ക്രമീകരിക്കും.


(2) The procedure prescribed in instruction(1) above should also be followed in the case of the transactions relating to the Postal and Defence Departments of the Government of Burma which arise in treasuries in the State of Kerala.കേരള സംസ്ഥാനത്തെ ട്രഷറികളിൽ ഉയർന്നുവരുന്ന ബർമ സർക്കാരിന്റെ തപാൽ, പ്രതിരോധ വകുപ്പുകളുമായി ബന്ധപ്പെട്ട ഇടപാടുകളുടെ കാര്യത്തിലും മുകളിലുള്ള നിർദ്ദേശത്തിൽ (1) നിർദ്ദേശിച്ചിട്ടുള്ള നടപടിക്രമം പിന്തുടരണം.

(3) The transactions relating to Burma which arise and are finally brought to account in the treasuries of the State of Kerala and which are initiated by officers of the Civil Department of the Central Government, such as Income Tax Officers, should be accounted for under the exchange account head "Account between Civil and Civil-Account between Central Revenues and Kerala-Items adjustable by the Accountant-General; Central Revenues", e.g., a refund of income tax which is authorised by an Income Tax Officer in Kerala and is debitable to the Government of Burma, should be debited to the head mentioned above.

 

ബർമ്മയുമായി ബന്ധപ്പെട്ട ഇടപാടുകൾ കേരള സംസ്ഥാനത്തിന്റെ ട്രഷറികളിൽ ഉണ്ടാകുകയും ഒടുവിൽ അക്കൗണ്ടിലേക്ക് കൊണ്ടുവരികയും കേന്ദ്ര ഗവൺമെന്റിന്റെ സിവിൽ ഡിപ്പാർട്ട്‌മെന്റ് ഉദ്യോഗസ്ഥർ ആരംഭിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു, അതായത് ആദായനികുതി ഉദ്യോഗസ്ഥർ പോലുള്ളവർ- എക്സ്ചേഞ്ച് അക്കൗണ്ടിന് കീഴിൽ കണക്കാക്കണം. head "കേന്ദ്ര വരുമാനത്തിനും കേരളത്തിനും ഇടയിലുള്ള സിവിൽ-സിവിൽ-അക്ക betweenണ്ട് തമ്മിലുള്ള Accountant General ക്രമീകരിക്കാവുന്ന ഇനങ്ങൾ; കേന്ദ്ര വരുമാനം", ഉദാ, കേരളത്തിലെ ഒരു ആദായനികുതി ഉദ്യോഗസ്ഥൻ അംഗീകരിച്ചതും സർക്കാരിന് ഡെബിറ്റബിൾ ആയതുമായ ആദായ നികുതി റീഫണ്ട് ബർമയുടെ, മുകളിൽ സൂചിപ്പിച്ച headൽ ഡെബിറ്റ് ചെയ്യണം.

(4) Transactions of the Federated Shan States arising in treasuries in the state of Kerala should be exhibited in the accounts separately from those pertaining to the Government of Burma, under the detailed head "Items adjustable by the Accounts Office, Federated Shan States” opened under "Account with the Government of Burma”. കേരള സംസ്ഥാനത്തെ ട്രഷറികളിൽ ഉയർന്നുവരുന്ന ഫെഡറേറ്റഡ് ഷാൻ സ്റ്റേറ്റുകളുടെ ഇടപാടുകൾ "അക്കൗണ്ട് ഓഫീസ്, ഫെഡറേറ്റഡ് ഷാൻ സ്റ്റേറ്റ്സ് ക്രമീകരിക്കാവുന്ന ഇനങ്ങൾ" എന്ന വിശദമായ തലക്കെട്ടിൽ, അക്കൗണ്ടിന് കീഴില്‍ -"Account with the Government of Burma”  എന്ന ഹെഡ്


E. ACCOUNT WITH THE RESERVE BANK


11. Receipts and payments on account of the Reserve bank originating in a State Treasury or Sub-Treasury should be credited or debited to the head "Accounts with the Reserve Bank”, in the State section of the treasury accounts. Such transactions occurring at other Treasuries or Sub Treasuries should be credited or debited to that head in the account of the Central Government.ഒരു സംസ്ഥാന ട്രഷറിയിലോ സബ് ട്രഷറിയിലോ ഉത്ഭവിക്കുന്ന റിസർവ് ബാങ്കിന്റെ അക്കൗണ്ടിലെ രസീതുകളും പണമടയ്ക്കലും ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളുടെ സംസ്ഥാന വിഭാഗത്തിൽ "റിസർവ് ബാങ്കിലെ അക്കൗണ്ടുകൾ" എന്ന ഹെഡില്‍ക്രെഡിറ്റ് ചെയ്യുകയോ ഡെബിറ്റ് ചെയ്യുകയോ വേണം. മറ്റ് ട്രഷറികളിൽ അല്ലെങ്കിൽ അത്തരം ഇടപാടുകൾ സബ് ട്രഷറികൾ കേന്ദ്ര സർക്കാരിന്റെ അക്കൗണ്ടിൽ ആ ഹെഡില്‍ ക്രെഡിറ്റ് ചെയ്യണം അല്ലെങ്കിൽ ഡെബിറ്റ് ചെയ്യണം.

𝐐5.The receipts and payments on account of Reserve Bank of India originating in State Treasury should be credited to the head of account “Accounts with the Reserve Bank” as required in : . 

(A) Rule 232 KTC Vol I

(B) Art 30 Kerala Account Code Vol. II 

(C) Art 11 Kerala Account Code Vol. II 

(D) None of these

Correct Option:-Answer: (C) Art 11 Kerala Account Code Vol. II 


F. TRANSACTIONS WITH DEPARTMENTS WHICH 

DRAW MONEY BY CHEQUES


12.. Save as otherwise provided in this Code, or as may be authorised by the Accountant General in any special case, transactions with, or on behalf of departments which draw money from the treasury by cheques, should be entered in the treasury accounts in lump without detail as receipts or payments, as the case may be, of the department concerned.

13.Pay and allowances and contingencies of Officers of the Public Works Department and the Salt Organization of the Ministry of Industrial Development and Company Affairs drawn on regular bills should be classified under the particular heads of classification noted on those bills.

14. Payments on account of compensation for lands for the Public Works Department made by Land Acquisition Officers not acting as Public Works Disburses should be entered in the treasury accounts as debitable to the Public Works Department, the name of the division or office being specified in each case.പൊതുമരാമത്ത് വകുപ്പുകളായി പ്രവർത്തിക്കാത്ത ലാൻഡ് അക്വിസിഷൻ ഓഫീസർമാർ പൊതുമരാമത്ത് വകുപ്പിനുള്ള ഭൂമികൾക്കുള്ള നഷ്ടപരിഹാരത്തുകയുടെ പേയ്മെന്റുകൾ ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിൽ പൊതുമരാമത്ത് വകുപ്പിന് ഡെബിറ്റബിൾ ആയി നൽകണം, ഓരോ കേസിലും ഡിവിഷന്റെ അല്ലെങ്കിൽ ഓഫീസിന്റെ പേര് വ്യക്തമാക്കണം .
𝐐6.Payments on account of compensation for land acquired for the PWD made by the Land Acquisition Officers (not acting as Public Works Department disbursers) are classified in the treasury account as:
(A) Land compensation charges
(B) Expenditure of PWD - the name of the Division specified in each case
(C) Expenditure of the land Acquisition office
(D) Expenditure of Revenue department
Correct Answer-Option: (B) Expenditure of PWD - the name of the Division specified in each case



15. Earnest money deposits made by intending tenders of the Forest and Defence Departments, either direct or through the departmental officers concerned should be credited as "Revenue Deposits” and should not be carried to the credit of those departments.വനം, പ്രതിരോധ വകുപ്പുകളുടെ ടെൻഡർ മുഖേന നേരിട്ടോ അല്ലെങ്കിൽ ബന്ധപ്പെട്ട വകുപ്പുതല ഉദ്യോഗസ്ഥർ മുഖേനയോ ഉണ്ടാക്കുന്ന സമ്പാദ്യമായ Earnest money deposits "റവന്യൂ നിക്ഷേപങ്ങൾ" ആയി ക്രെഡിറ്റ് ചെയ്യണം, അത് ആ വകുപ്പുകളുടെ ക്രെഡിറ്റിലേക്ക് കൊണ്ടുപോകരുത്.


Note:--
Earnest money deposits made in a treasury in favour of a departmental officer of another Government should be classified in the treasury accounts in accordance with the directions in Article 7 to 9.ആർട്ടിക്കിൾ 7 മുതൽ 9 വരെയുള്ള നിർദ്ദേശങ്ങൾക്കനുസൃതമായി മറ്റൊരു ഗവൺമെന്റിന്റെ ഒരു ഡിപ്പാർട്ട്മെന്റൽ ഓഫീസർക്ക് അനുകൂലമായി ട്രഷറിയിൽ നടത്തിയ ഏറ്റവും സമ്പന്നമായ പണ നിക്ഷേപങ്ങൾ ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിൽ തരംതിരിക്കണം.

𝐐7. As per -the earnest money deposit made by intending tenders of the Forest Department should not be carried to the credit of that department. :

(A) Rule 431 KTC Vol I 

(B) Art 15 Kerala Account Code Vol. II

(C) Art 10 Kerala Account Code Vol. II

(D) Rule 220 KTC Vol. I 90 

Correct Option:-Answer: (B) Art 15 Kerala Account Code Vol. II


𝐐8. Earnest Money Deposit by an intending tenderer of a forest department was credited to departmental receipts. Is this correct?

(A) Correct

(B) Not correct. It should be classified under Forest Remittances

(C) Not correct. It should be classified as "Revenue Deposits

(D) Correct. It should be credited to "Miscellaneous Receipts"

Correct Answer- Option:(C) Not correct. It should be classified as "Revenue Deposits



G. REMITTANCES
I. Cash Remittances


17. A remittance, whether made direct or through currency chests, between any two treasuries should be classified as follows in the treasury accounts:ഏതെങ്കിലും രണ്ട് ട്രഷറികൾക്കിടയിൽ നേരിട്ടോ കറൻസി ചെസ്റ്റുകൾ വഴിയോ പണമടയ്ക്കൽ ട്രഷറി അക്കൗണ്ടുകളിൽ ഇനിപ്പറയുന്ന രീതിയിൽ തരംതിരിക്കണം:


if both the treasuries are under a single Government
 as a "Local Remittance" in the account of that Government;
if they are under different Governments.
 As a "Foreign Remittance" in the accounts of the Central Government,



𝐐9.. A remittance, whether made direct or through currency chests between two treasuries under a single Govt. should be classified as : 

(A) Local Remittance 

(B) Currency Remittance

(C) Foreign Remittance 

(D) None of these 91 

Correct Option:-Answer: (A) Local Remittance


𝐐10.. Cash remittance between two treasuries should be classified as  _______ if both the treasuries are under a single Govt. 

A:-Transfer Remittance 

B:-Inter-Treasury Remittance 

C:-Local Remittance 

D:-Foreign Remittance 

Correct Answer:- Option-C:-Local Remittance 


𝐐11. A remittance made between two treasuries under different  Government is called: 

(A) Foreign remittance 

(B) Local remittance 

(C) Currency remittance 

(D) Cash chest remittance

Correct Option:-Answer: (A) Foreign remittance 


𝐐12. In cases where a treasury officer is in doubt as to the classification of a remittance will state in the remittance order whether the remittance is a ‘local' or 'foreign' or a 'currency' remittance : 

(A) Currency Officer

(B) Finance Department 

(C) Chief Secretary

(D) None of these

Correct Option:-Answer:(A) Currency Officer


𝐐13.Remittances made direct or through currency chests between two treasuries of the State Government should be classified in the treasury as:

(A) Local remittance

(B) Currency remittance

(C) Foreign remittance

(D) None of the above

Correct Answer-Option: (A) Local remittance


Local Ruling under Article 17.- 
(1) Remittances of the following kinds do not pass through the Government accounts but are settled through the accounts of the Reserve Bank and the State Bank
(a) currency remittances, and
(b) payments made by an office of the Reserve Bank to a local Head Office of the State Bank of India from the currency chest in consideration of an equal amount being deposited by it and the branches in its jurisdiction into the currency chests or vice versa.

(2) When the Treasury Officer is in doubt as to the classification of a remittance, the Currency Officer will state in the remittance order whether the remittance is a 'local' or a 'foreign' or a 'currency remittance.പണമയക്കുന്നതിന്റെ വർഗ്ഗീകരണത്തിൽ ട്രഷറി ഓഫീസർക്ക് സംശയമുണ്ടെങ്കിൽ, പണമടയ്ക്കൽ ഒരു 'പ്രാദേശിക' അല്ലെങ്കിൽ 'വിദേശ' അല്ലെങ്കിൽ 'കറൻസി പണമടയ്ക്കൽ ആണോ എന്ന് കറൻസി ഓഫീസർ പണമടയ്ക്കൽ ക്രമത്തിൽ പ്രസ്താവിക്കും.

𝐐14.In cases where a treasury officer is in doubt as to the classification of a remittance will state in the remittance order whether the remittance is a ‘local' or 'foreign' or a 'currency' remittance :
(A) Currency Officer
(B) Finance Department
(C) Chief Secretary
(D) None of these
Correct Option:-Answer: (A) Currency Officer


18. *

19. Remittances between two sub treasuries in the same district or between a treasury and sub treasury subordinate to it should be treated merely as "Transfers within the Treasury" nd watched through the Accountant's balance sheet (see Article 50). If, however, the business f the remitting or receiving treasury or sub treasury is conducted by the Bank, the remittance should be classified as a 'Local Remittance'.

20. Remittances from a District Treasury, Whether Bank, or non-bank to the Mint should be accounted for in the treasury accounts as payments on account of the Central Government and classified as “Foreign Remittances".

21..Remittances between a treasury and Small Coin Depot should be accounted for in the treasury accounts as receipts or payments of the Central Government and Classified under the following heads:

Small Coin Depot Remittancesif the depot and the treasury render account to the same
Accountant-General.

Foreign Remittances—if the depot and the treasury render accounts to different Accountants-General.

Note:-Remittances between Small Coin Depots or between a Small Coin Depot and a Mint should not pass through the treasury accounts, but they should be accounted for in the books of the Depots concerned as "Small Coin Depot" or "Mint”. Remittances if both the Depots or the Depot and the Mint render accounts to the same Accountant-General and as "Foreign Remittances” if they render accounts to different Accountants-General.

II. Reserve Bank of India. Remittances*


22. All transactions connected with the drawings and encashment of Telegraphic Transfers and Drafts on Reserve Bank Account should 

be classified in the accounts of the treasury as “Reserve Bank of India Remittances"--Receipts or payments as the case may be.
Note: - 
Actual telegram charges recovered by treasuries for issue of Telegraphic Transfers will be credited as miscellaneous receipts of the treasury, the service stamps required for the despatch of telegrams being debited as treasury contingencies.
III. (Deleted)

23.[Deleted]
24 [Deleted]

H. ADJUSTMENTS BY TRANSFER


25. When a payment is authorised to be made "by transfer”, that is by entry of the amount in the accounts as received under some head of receipt, the amount should be debited to the appropriate heads of payment by per contra credit to the receipt head concerned.

26. Save as provided below or as may be authorised by the Accountant General in any special cases, the net cash payment only should be entered in the treasury accounts, that is to say, there should not be a gross debit with a per contra credit even when a sum is being recovered under the Accountant-General's Orders.
(i) All sums deducted from Central and State bills account of income tax and subscriptions to the funds mentioned below should be entered separately as receipts:
Postal Life Insurance Fund. Superior 
Services (India) Family Pension Fund.
Indian Military Service Family Pension Fund. Indian Military Widows' and Orphans Fund.

Any other deduction from Central/State bills which are creditable to the State/Central Government should likewise be shown as receipts.

(ii) In the case of Local Funds the gross amount of a voucher should be entered as payment and the deductions credited.

(iii) When a deposit is subject to abatement the full sum should be entered as payment, and the sum abated brought to credit.

(iv) In the case of bills containing deductions on account of rent of buildings (including electric installations, water supply etc.) borne on the books of the Public Works Department, the gross amount should be entered as payment and recoveries credited to the Public Works Head of Account concerned, as noted in the Divisional Officer's demand statement.

(v) When it is desired that either the whole or part of the amount of a bill should be remitted to a person or persons by Postal Money Order, the gross amount of the bill should be entered as payment and the deduction on account of the Money Order and the amount of commission due thereon credited direct to the post office.


𝐐15.As per .......... the gross amount of a voucher in respect of a local fund should be entered as payment and the deductions credited. 

(A) Art 26 (ii) of KAC Vol II 

(B) Rule 401 KTC Vol. I

(C) Rule 210 KTC Vol. I

(D) None of these 

Correct Answer:-Option: (A) Art 26 (ii) of KAC Vol II

 

11 comments:

  1. Earnest Money Deposit by an intending tenderer of a forest department was credited to departmental receipts. Is this correct?
    (A) Correct
    (B) Not correct. It should be classified under Forest Remittances
    (C) Not correct. It should be classified as "Revenue Deposits
    (D) Correct. It should be credited to "Miscellaneous Receipts"
    Correct Answer- Option:(C) Not correct. It should be classified as "Revenue Deposits

    ReplyDelete
  2. Payments on account of compensation for land acquired for the PWD made by the Land Acquisition Officers (not acting as Public Works Department disbursers) are classified in the treasury account as:
    (A) Land compensation charges
    (B) Expenditure of PWD - the name of the Division specified in each case
    (C) Expenditure of the land Acquisition office
    (D) Expenditure of Revenue department
    Correct Answer-Option: (B) Expenditure of PWD - the name of the Division specified in each case

    ReplyDelete
  3. Remittances made direct or through currency chests between two treasuries
    of the State Government should be classified in the treasury as:
    (A) Local remittance
    (B) Currency remittance
    (C) Foreign remittance
    (D) None of the above
    Correct Answer-Option: (A) Local remittance

    ReplyDelete
  4. ❤Each item of receipt or payment occurring at a Treasury should be classified in its accounts with reference to the
    A:-Government to which it appertains
    B:-Department or heads of account concerned
    C:-Both of the above
    D:-None of the above
    Correct Answer:- Option-C

    ReplyDelete
  5. ❤The receipts and payments on account of Reserve Bank of India originating in State Treasury should be credited to the head of account “Accounts with the Reserve Bank” as required in : .
    (A) Rule 232 KTC Vol I
    (B) Art 30 Kerala Account Code Vol. II
    (C) Art 11 Kerala Account Code Vol. II
    (D) None of these
    Correct Option:-Answer: (C)

    ReplyDelete
  6. ❤ As per -the earnest money deposit made by intending tenders of the Forest Department should not be carried to the credit of that department. :
    (A) Rule 431 KTC Vol I
    (B) Art 15 Kerala Account Code Vol. II
    (C) Art 10 Kerala Account Code Vol. II
    (D) Rule 220 KTC Vol. I 90
    Correct Option:-Answer: (B)

    ReplyDelete
  7. ❤ A remittance, whether made direct or through currency chests between two treasuries under a single Government should be classified as :
    (A) Local Remittance
    (B) Currency Remittance
    (C) Foreign Remittance
    (D) None of these 91
    Correct Option:-Answer: (A)

    ReplyDelete
  8. ❤A remittance made between two treasuries under different Government
    (A) Foreign remittance
    (B) Local remittance
    (C) Currency remittance
    (D) Cash chest remittance
    Correct Option:-Answer: (A)

    ReplyDelete
  9. ❤The term foreign remittance means:
    (A) Cash remittance between two treasuries under a single Government
    (B) Cash remittance between treasuries under different Government
    (C) Cash remittance by Foreign Countries
    (D) None
    Correct Option:-Answer: (B)

    ReplyDelete
  10. ❤ In cases where a treasury officer is in doubt as to the classification of a remittance will state in the remittance order whether the remittance is a ‘local' or 'foreign' or a 'currency' remittance :
    (A) Currency Officer
    (B) Finance Department
    (C) Chief Secretary
    (D) None of these
    Correct Option:-Answer: (A)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.